#smrgSAHAF Ahi Evran ve Ahilik -

Stok Kodu:
1199151465
Boyut:
14x20
Sayfa Sayısı:
186 s.
Basım Yeri:
Kırşehir
Baskı:
2
Basım Tarihi:
2008
Kapak Türü:
Karton Kapak
Kağıt Türü:
1. Hamur
Dili:
Türkçe
0,00
1199151465
537624
Ahi Evran ve Ahilik -
Ahi Evran ve Ahilik - #smrgSAHAF
0.00
Anadolu'da Ahilik esnaf teşkilatının kurucusu olan büyük alim. İsmi Mahmud bin Ahmed el- Hoyi, künyesi Ebül-Hakayık lakabı Nasuriddin ünvanı Nimetullah'tır.

Doğum ve ölüm tarihleri kesin bilinmemektedir. Batı Azarbeycan tarafından bulunan Hoy kasabasında doğmuştur. Ahilik teşkilatının kurucusu olan bu büyük zat zamanın en büyük Alimlerinden Fahreddin-i Razi hazletlerinin derslerine devam ederek çeşitli ilim dallarından zahiri ilimleri öğrenmiş, diğer taraftan da Ahmet Yesevi hazretlerinin talebelerinden tasavvuf ve gönül ilmini almıştır. Kısa sürede manevi olgunluklar ve yüksek derecelere ulaşmış, tevsir, hadis fikıh, kalem ve tıp ilimlerinde derin bir alim ve büyük bir veli olmuştur.

İnsanlara kardeşlik ve beraberliği aşılamak için hocası Evhadüddin ile birlikte Anadolu'ya gelmiş, burada hocasının kızı Fatıma Bacı ile evlenmiş ve Anadolu şehirlerini birer birer dolaşmıştır. Bu arada yaklaşan Moğol istilasına karşı da Anadolu halkının metanetinin arttırılmasını ve teşkilatlandırılması için bütün gücüyle çalışmıştır. Hocasının vefat etmesi üzerine yerine geçmiş ve Kayseri'ye yerleşmiştir. Burada debbağık ( Dericilik) yaparak kendi elinin emeği ile geçimini temin etmiş ve halkı irsad etmeye devam etmiştir. Kendisine sorulduğu zaman Debbağlık sanatların en kutsalıdır. Çünkü sabır ve tahammül gerektirir demiştir.

Ahi Evran daha çok esnaf ve sanatkarlar tarafından sevilmiştir. Burada hareketle hemen şehir ve kasabalarda kardeşlik manasına gelen Ahilik Teşkilatını kurmuş ve kısa zamanda Anadolu'nun büyük bir bölümünde toplanıp sohbet edebilecekleri, birbirlerinin ilimlerinden istifade edebilecekleri dergahlar yaptırmıştır.

I. BÖLÜM: AHİ EVRAN
Ahi Evran'ın Hayatı, Doğumu, Adı, Eğitimi
Hayatının Diğer Safhaları ve Mücadelesi
Ölümü 14 1.2. Abi Evran'ın Eserleri
Abi Evran'ın Menkıbevi Kişiliği
Yazılı Kaynaklar
Ahi şecerenâmeleri
Kerâmât-ı Abi Evran Mesnevisi
"Menâkıb-ı Ahi Evran" Adlı Mesnevi
Hacı Bektaş Veli Vilâyetnâmesi .
Sözlü Gelenekte Ahi Evran

II. BÖLÜM: AHİLİK.
Ahi Kelimesinin Kökeni .
Bir Kavram Olarak Ahilik .
Ahiliğin Anadolu'da Doğuşu ve Gelişimi .
Ahilik Ahlakının Kaynağı: Fütüvvet
Ahilik ve Tasavvuf
Ahi ii k-Mevlevilik ilişkisi
Ahilik-Bektaşilik ilişkisi
Ahiliğin Kaynakları
Ahiliğin Anayasası: Fütüvvetnâmeler
Ahi Şecerenâmeleri ve icâzetnâmeleri
Ahilik Bilgisinin Diğer Temel Kaynaktan
Ahilikte Törenler
intisap-icazet Törenleri
Şed Kuşanma Töreni
Helva Dağıtmak (Ahi Helvası)
Şerbet içmek
Ahilikte Mertebeler
Ahilikte Eğitim
Ahilik - Askerlik -
Zorunlu Bir Dönüşüm: Gedikler ve Loncalar
Anadolu'da Ahilik Kaynaklı Kurumlar! Gelenekler
Ahilik Günümüz İçin Ne ifade Eder?
Ahilik ve Kırşehir
SONUÇ YERİNE
KAYNAKÇA
FOTOĞRAFLAR / BELGELER

Anadolu'da Ahilik esnaf teşkilatının kurucusu olan büyük alim. İsmi Mahmud bin Ahmed el- Hoyi, künyesi Ebül-Hakayık lakabı Nasuriddin ünvanı Nimetullah'tır.

Doğum ve ölüm tarihleri kesin bilinmemektedir. Batı Azarbeycan tarafından bulunan Hoy kasabasında doğmuştur. Ahilik teşkilatının kurucusu olan bu büyük zat zamanın en büyük Alimlerinden Fahreddin-i Razi hazletlerinin derslerine devam ederek çeşitli ilim dallarından zahiri ilimleri öğrenmiş, diğer taraftan da Ahmet Yesevi hazretlerinin talebelerinden tasavvuf ve gönül ilmini almıştır. Kısa sürede manevi olgunluklar ve yüksek derecelere ulaşmış, tevsir, hadis fikıh, kalem ve tıp ilimlerinde derin bir alim ve büyük bir veli olmuştur.

İnsanlara kardeşlik ve beraberliği aşılamak için hocası Evhadüddin ile birlikte Anadolu'ya gelmiş, burada hocasının kızı Fatıma Bacı ile evlenmiş ve Anadolu şehirlerini birer birer dolaşmıştır. Bu arada yaklaşan Moğol istilasına karşı da Anadolu halkının metanetinin arttırılmasını ve teşkilatlandırılması için bütün gücüyle çalışmıştır. Hocasının vefat etmesi üzerine yerine geçmiş ve Kayseri'ye yerleşmiştir. Burada debbağık ( Dericilik) yaparak kendi elinin emeği ile geçimini temin etmiş ve halkı irsad etmeye devam etmiştir. Kendisine sorulduğu zaman Debbağlık sanatların en kutsalıdır. Çünkü sabır ve tahammül gerektirir demiştir.

Ahi Evran daha çok esnaf ve sanatkarlar tarafından sevilmiştir. Burada hareketle hemen şehir ve kasabalarda kardeşlik manasına gelen Ahilik Teşkilatını kurmuş ve kısa zamanda Anadolu'nun büyük bir bölümünde toplanıp sohbet edebilecekleri, birbirlerinin ilimlerinden istifade edebilecekleri dergahlar yaptırmıştır.

I. BÖLÜM: AHİ EVRAN
Ahi Evran'ın Hayatı, Doğumu, Adı, Eğitimi
Hayatının Diğer Safhaları ve Mücadelesi
Ölümü 14 1.2. Abi Evran'ın Eserleri
Abi Evran'ın Menkıbevi Kişiliği
Yazılı Kaynaklar
Ahi şecerenâmeleri
Kerâmât-ı Abi Evran Mesnevisi
"Menâkıb-ı Ahi Evran" Adlı Mesnevi
Hacı Bektaş Veli Vilâyetnâmesi .
Sözlü Gelenekte Ahi Evran

II. BÖLÜM: AHİLİK.
Ahi Kelimesinin Kökeni .
Bir Kavram Olarak Ahilik .
Ahiliğin Anadolu'da Doğuşu ve Gelişimi .
Ahilik Ahlakının Kaynağı: Fütüvvet
Ahilik ve Tasavvuf
Ahi ii k-Mevlevilik ilişkisi
Ahilik-Bektaşilik ilişkisi
Ahiliğin Kaynakları
Ahiliğin Anayasası: Fütüvvetnâmeler
Ahi Şecerenâmeleri ve icâzetnâmeleri
Ahilik Bilgisinin Diğer Temel Kaynaktan
Ahilikte Törenler
intisap-icazet Törenleri
Şed Kuşanma Töreni
Helva Dağıtmak (Ahi Helvası)
Şerbet içmek
Ahilikte Mertebeler
Ahilikte Eğitim
Ahilik - Askerlik -
Zorunlu Bir Dönüşüm: Gedikler ve Loncalar
Anadolu'da Ahilik Kaynaklı Kurumlar! Gelenekler
Ahilik Günümüz İçin Ne ifade Eder?
Ahilik ve Kırşehir
SONUÇ YERİNE
KAYNAKÇA
FOTOĞRAFLAR / BELGELER

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat