#smrgKİTABEVİ Cumhuriyetçi İslam: Ankara, Tahran, Dakar -

Kondisyon:
Yeni
Basıldığı Matbaa:
Sena Ofset
Dizi Adı:
Politika - 135
ISBN-10:
9789750518287
Stok Kodu:
1199183485
Boyut:
14x20
Sayfa Sayısı:
511 s.
Basım Yeri:
İstanbul
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2015
Çeviren:
Esra Atuk
Kapak Türü:
Karton Kapak
Kağıt Türü:
Enso
Dili:
Türkçe
Kategori:
0,00
1199183485
569549
Cumhuriyetçi İslam: Ankara, Tahran, Dakar -
Cumhuriyetçi İslam: Ankara, Tahran, Dakar - #smrgKİTABEVİ
0.00
“Cumhuriyetçi İslam kurumlarla, vatandaşlık ve milliyet anlayışıyla, kamusal alan ve sivil toplumun devletle olan ilişkisi içinde tanımlanmasıyla, özgürlükler ve insan haklarıyla ilgili siyasal bir meseledir. Bundan da önemlisi, ahlâkî ve siyasal bakımdan cumhuriyetçi bir öznenin oluşturulması meselesidir.”

Dünya üzerinde milyonlarca Müslüman, cumhuriyet rejimi altında yaşamakta olduğu halde, İslâm ve cumhuriyetin ya da İslam ve demokrasinin pek bir arada var olamayacak, hatta karşıt kavramlar olduklarına dair bir kanı var. Aslında cumhuriyet ne mutlak bir demokrasi tedarikçisidir ne de tümüyle demokrasiden azadedir.

Demokratik olduğu iddia edilemeyecek birçok cumhuriyet rejimi vardır ve laiklik sık sık otoritaryanizmi meşrulaştırır. Peki ya İslâm demokrat olabilir mi? Türkiye, İran ve Senegal... Her biri, kendine özgü bir cumhuriyet ve kendine özgü bir İslâm anlayışını içselleştirmiş, ortaya birbirinden çok farklı cumhuriyetler çıkmış. Ama İslâm, tek başına, bu ülkelerdeki cumhuriyet çeşitliliğini açıklamaya yetmiyor. Jean - François Bayart bu çalışmasında cumhuriyetle yönetilen bu üç İslâm ülkesine odaklanarak İslâm'la cumhuriyetin, cumhuriyetle demokrasinin ve demokrasiyle İslâm'ın ilişkilerini inceliyor.

YAZAR Jean-François Bayart University of Cambridge ve University of California, Los Angeles'ta sosyoloji profesörüdür. Tarihsel ve karşılaştırmalı sosyoloji alanında pek çok araştırma yürütmüştür. Eserlerinden bazıları şunlardır: The Sources of Social Power, Vol I: A History of Power from the Beginning to 1760 A.D., New York: Cambridge University Press, 1986 [İktidarın Tarihi 1 (Başlangıcından 1760'a Kadar Toplumsal İktidarın Kaynakları), çev. Emre Kolay, Esin Saraçoğlu, Olcay Sevimli, Soner Torlak, Phoenix Yayınları, 2013]; The Sources of Social Power, Vol II: The Rise of Classes and Nation- States, 1760-1914. Cambridge University Press, 1993 [İktidarın Tarihi 2 (Sınıfların ve Ulus-Devletlerin Yükselişi 1760-1914), çev. Ali Rıza Güngen, Elçin Deniz Ela, Gülben Şaş, Phoenix Yayınları, 2013]; Incoherent Empire, Londra/New York: Verso Books, 2003; The Dark Side of Democracy: Explaining Ethnic Cleansing, Cambridge University Press, 2005 [Demokrasinin Karanlık Yüzü (Etnik Temizliği Açıklamak), çev. Bülent Doğan, İthaki Yayınları, 2012]; Power in the 21st Century: Conversations with John A. Hall, Polity, 2011; The Sources of Social Power, Vol III: Fractured Globalization, Cambridge University Press, 2012; The Sources of Social Power, Vol IV: Universal Globalizations, Cambridge University Press, 2012.

“Cumhuriyetçi İslam kurumlarla, vatandaşlık ve milliyet anlayışıyla, kamusal alan ve sivil toplumun devletle olan ilişkisi içinde tanımlanmasıyla, özgürlükler ve insan haklarıyla ilgili siyasal bir meseledir. Bundan da önemlisi, ahlâkî ve siyasal bakımdan cumhuriyetçi bir öznenin oluşturulması meselesidir.”

Dünya üzerinde milyonlarca Müslüman, cumhuriyet rejimi altında yaşamakta olduğu halde, İslâm ve cumhuriyetin ya da İslam ve demokrasinin pek bir arada var olamayacak, hatta karşıt kavramlar olduklarına dair bir kanı var. Aslında cumhuriyet ne mutlak bir demokrasi tedarikçisidir ne de tümüyle demokrasiden azadedir.

Demokratik olduğu iddia edilemeyecek birçok cumhuriyet rejimi vardır ve laiklik sık sık otoritaryanizmi meşrulaştırır. Peki ya İslâm demokrat olabilir mi? Türkiye, İran ve Senegal... Her biri, kendine özgü bir cumhuriyet ve kendine özgü bir İslâm anlayışını içselleştirmiş, ortaya birbirinden çok farklı cumhuriyetler çıkmış. Ama İslâm, tek başına, bu ülkelerdeki cumhuriyet çeşitliliğini açıklamaya yetmiyor. Jean - François Bayart bu çalışmasında cumhuriyetle yönetilen bu üç İslâm ülkesine odaklanarak İslâm'la cumhuriyetin, cumhuriyetle demokrasinin ve demokrasiyle İslâm'ın ilişkilerini inceliyor.

YAZAR Jean-François Bayart University of Cambridge ve University of California, Los Angeles'ta sosyoloji profesörüdür. Tarihsel ve karşılaştırmalı sosyoloji alanında pek çok araştırma yürütmüştür. Eserlerinden bazıları şunlardır: The Sources of Social Power, Vol I: A History of Power from the Beginning to 1760 A.D., New York: Cambridge University Press, 1986 [İktidarın Tarihi 1 (Başlangıcından 1760'a Kadar Toplumsal İktidarın Kaynakları), çev. Emre Kolay, Esin Saraçoğlu, Olcay Sevimli, Soner Torlak, Phoenix Yayınları, 2013]; The Sources of Social Power, Vol II: The Rise of Classes and Nation- States, 1760-1914. Cambridge University Press, 1993 [İktidarın Tarihi 2 (Sınıfların ve Ulus-Devletlerin Yükselişi 1760-1914), çev. Ali Rıza Güngen, Elçin Deniz Ela, Gülben Şaş, Phoenix Yayınları, 2013]; Incoherent Empire, Londra/New York: Verso Books, 2003; The Dark Side of Democracy: Explaining Ethnic Cleansing, Cambridge University Press, 2005 [Demokrasinin Karanlık Yüzü (Etnik Temizliği Açıklamak), çev. Bülent Doğan, İthaki Yayınları, 2012]; Power in the 21st Century: Conversations with John A. Hall, Polity, 2011; The Sources of Social Power, Vol III: Fractured Globalization, Cambridge University Press, 2012; The Sources of Social Power, Vol IV: Universal Globalizations, Cambridge University Press, 2012.

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat